maandag 13 juli 2009

Voluit genieten in een hotel in Luik, la Cité Ardente!


Al eens een weekendje overwogen in een hotel in Luik? Werkelijk een van de beste steden voor een pittige citytrip! Luik ligt net over de taalgrens, in een andere Franstalige wereld, waar iedereen op terrasjes koffie of een Belgisch biertje zit te drinken en rustig de tijd neemt voor de lunch. Luik is een levendige grote stad met veel winkels, restaurants en cafés en een paar mooie musea, zoveel was wel duidelijk onmiddellijk na aankomst in mijn hotel in Luik. Museums genoeg in La Cité Ardente, en ik besloot om er tijdens mijn vakantie in dat Hotel Lüttich zoveel mogelijk te gaan bezoeken.

Zo is er het museum van het Waalse leven, een uitstekende aanleiding voor een uitstapje naar een hotel Liège. Het vernieuwde Musée de la Vie Wallonne in Luik biedt veel informatie over de historie van stad en streek en is volgens de kenners het rijkste in zijn soort in Wallonië. Het is bovendien het rijkste museum van Wallonië op het gebied van volkenkunde, ligt pal in het centrum van Luik en alleen de locatie van het museum is al prachtig. Ik had bovendien geluk, mijn hôtel à Liège lag op amper een boogscheut hiervan.


Bij de regionale kunsten hoort natuurlijk ook het marionettentheater van Tchantchès, het bekendste personage van de Luikse folklore. Het theater is onderdeel van het museum en ligt als het ware aan de mooie binnenplaats. Het klooster is de afgelopen jaren uitgebreid gerestaureerd en de objecten hebben een levendige nieuwe opstelling gekregen. Aan de receptie van mijn Hotel Lüttich had ik hiervan een folder zien liggen, anders was ik er waarschijnlijk nooit terechtgekomen.

Het nabijgelegen Archéoforum van Luik, evenals de schitterende kerkschat van de Kathedraal maken een weekendje of langer in een hotel Luik nog completer. Tussen de musea door zijn er meer dan genoeg winkels en terrasjes voor een pauze of originele aankoop.

Je kunt cultuur natuurlijk ook prima combineren met culinaire geneugten van Luik. Lekker een Luikse wafel soldaat gaan maken bijvoorbeeld. Een goed adresje, waar de wafels vers in het wafelijzer gemaakt worden, is de winkel tegenover de kathedraal, waar je trouwens ook nog een van de beste hotels in Luik aantreft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten